Кама: сфера почуттєвих бажань

© М.М. МАХНІЙ ПСИХОЛОГІЧНА ДУМКА СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ. — К.: Blox.ua, 2010

Кама: сфера почуттєвих бажань

Індійська психологія детально досліджує шляхи досягнення нірвани й подолання нестримної чуттєвості. Одне з головних завдань буддизму – підкорити всю людину вищим завданням існування. Психологія набуває істотно практичного смислу та цілей: звільнити людину від хибних цінностей, знайти життєву чистоту, побачити себе, організувати психічне, духовне життя як вищу самоціль людського існування.

Протягом життя людина мусить прагнути гармонії і спізнати дхарму (доброчесний, справедливий та високоморальний побут життя), артху (соціальна, політична сторони життя, цивільні закони), каму (почуттєвий світ людини, передусім кохання, його суспільний сенс) і мокшу (звільнення душі від наступних народжень).

Юність і зрілі літа – для соціального, родинного життя, для ками, тобто любові. Старість – це пора дхарми й пошуків мокши, прагнення віддалитися од житейської суєти. Надзвичайно важлива моральна чистота у юному віці. Дхарма – основне в людському житті, потім – артха і лише за нею кама.

Слово кама походить від містичного складу ка, що означає першопочаток (тому к – перша літера санскритської абетки) та м – знаку людини. Давньоукраїнське кохання й давньоіндійське кама як архетипи спільної для наших культур давньоарійської духовної традиції по суті означають одне й те саме – зачин людини. Каму можна визначити і як одержання фізичної насолоди завдяки безпосередньому статевому зв’язку між чоловіком та жінкою.

Індійська традиція знала чимало творів, присвячених різним сферам інтимних взаємин, без яких не існувало б і самого людства. Перший твір про кохання із ста тисяч розділів припи­сують богу-прародителю Праджапаті. Мудрецю Шветакету приписують запровадження моногамії та створення трактату про кохання із п’ятисот розділів.

Давньоіндійські еротичні по­няття, знання і мудрість, накопичені приблизно з X ст. до н.е. по IV ст. н.е. зафіксовані у «Кама сутрі», праці видатного мислителя Малланаги Ватсьяяни (ІІІ–ІV ст. н.е.). Він не лише підсумував увесь попередній розвиток цієї теми, але й вступив у полеміку із своїми попередниками. Для свого твору Ватсьяяна обрав жанр сутр, тобто афористично стислих суджень про предмет, які дозволяли досягти високого ступеня систематизації. У «Кама сутрі», крім того, є також і прозові оповідні розділи та деякі віршовані вставки. Складається вона із семи частин:

— загальна, з викладом основних принципів;

— про інтимні взаємини;

— про залицяння і шлюб;

— про обов’язки дружини;

— про чужих дружин;

— про гетер;

— про збуджувальні засоби.

Кожна з цих частин ділиться на дрібніші підрозділи, присвячені окремим специфічним граням інтимних стосунків.

Твір Ватсьяяни, по суті, присвячений і соціальній функції кохання, його психології та етиці і власне фізіології статевого акту, засобам досягнення найвищого ступеня любовної насолоди.

Безперечно, твір стосується чоловіків і жінок загалом, але автор мав на увазі передусім нагарику, городянина, людину освічену та заможну, яку можна назвати світською. Саме вона перебуває в центрі «Кама сутри», хоча в ній присутні також представники й інших прошарків суспільства — від царів до позакастового простолюду.

Гідною нагарика є жінка, яка володіє, за Ватсьяяною, «шістдесятьма чотирма мистецтвами», докладно переліченими у творі. Проте в їх число включено й те, що не відповідаєсучасному розумінню слова «мистецтво». Автор зараховує сюди і ведення домашнього господарства, і знання арифметики, граматики, мов, і вміння користуватися косметикою та визначати характер людини за окремими її рисами, і посвяченість у такі розваги як півнячі та перепелині бої тощо. Сукупність цих «шістдесяти чотирьох мистецтв» істотна і для самого нагарики, бо може допомогти йому завоювати серце жінки.

Той, хто осягне основи «Кама сутри», дхарми й артхи, – зазначав Ватсьяяна, – зможе володіти своїми почуттями та пристрастями, він ніколи не опиниться рабом ницих інстинктів і досягне успіхів у житті.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*